Gastroenterologia

Gastroenterologia, to dziedzina medycyny zajmująca się chorobami układu pokarmowego (trzustki, wątroby, gruczołów trawiennych, odbytu, jelit oraz narządów przełyku).

Coraz częstsza konieczność wizyty u gastrologa spowodowana jest pośpiechem oraz nieprawidłowym odżywianiem się społeczeństwa. Najczęściej powstałe wskutek tego dolegliwości mogą być leczone ale zdarza się, że pozornie niegroźnie wyglądające dolegliwości oznaczają poważniejsze choroby, wymagające hospitalizacji i specjalistycznego leczenia lub też nawet zabiegu chirurgicznego.

Najpopularniejszymi chorobami i dolegliwościami diagnozowanymi przez gastrologa są:

• Niestrawności (dyspepsja) – Charakteryzuje się występowaniem ciągłego lub cyklicznego bólu w nadbrzuszu. Musi on występować co najmniej 4 tygodnie. Równocześnie mogą pojawić się: uczucie pełności, odbijanie się, mdłości i zgaga.
  • Wrzody żołądka i dwunastnicy oraz choroba wrzodowa – charakteryzuje je ból, który pacjent odczuwa na czczo i który znika po spożyciu posiłku, uczucie pełności po posiłku lub palenia i pieczenia w nadbrzuszu.
  • Refluksy żołądkowo-przełykowe – objawiają się zgagą, paleniem w klatce piersiowej, a także gorzkim smakiem w ustach.
  • Zespół jelita drażliwego – schorzenie to charakteryzują częste zaparcia. Występują przy tym także zaburzenia trawienia i wzdęcia, gazy, bóle pleców, zmęczenie oraz osłabienie.

Niekiedy jednak schorzenia zdiagnozowane przez gastrologa mogą okazać się nowotworami. Wymagają one wówczas hospitalizacji oraz zastosowania chemioterapii. Do chorób nowotworowych układu pokarmowego należą m.in.:

• Rak żołądka – objawia się niestrawnością i przewlekłym bólem brzucha w nadbrzuszu, który nasila się po posiłku, brakiem apetytu i mdłościami,
  • Rak trzustki – ojawy: cukrzyca, żółtaczka, swędzenia na całym ciele, poczucie przepełnienia nawet po niewielkim posiłku oraz nagła, niewyjaśniona utrata wagi.
  • Rak wątroby – charakteryzują go bóle w górnej części brzucha, wyczuwalne guzki pod żebrami, zażółcenie skóry i oczu, nudności i wymioty, utrata masy ciała.
  • Rak jelita grubego – objawia się przez krew w stolcu oraz zmiany rytmu wypróżnień.