Ortopedia

Ortopedia to dział medycyny zajmujący się profilaktyką, diagnostyką i leczeniem nabytych oraz wrodzonych nieprawidłowości w działaniu i budowie narządu ruchu człowieka. Specjalizacja ta ma na uwadze choroby i urazy: kości, układu więzadłowo-stawowego oraz wynikające z nich uszkodzenia mięśni, nerwów i naczyń.

Innym rodzajem schorzeń z jakimi można zwrócić się do ortopedy są wady kręgosłupa polegające na nadmiernym jego wygięciu do przodu w odcinku szyjnym i lędźwiowym (lordoza), do tyłu w odcinku piersiowym (kifoza) lub w bok (skolioza).

Ortopedia zajmuje się również leczeniem różnych urazów kości i stawów, wśród których wyróżnić można złamania, zwichnięcia, skręcenia oraz stłuczenia

Inne schorzenia leczone przez ortopedę:

• wady postawy (skrzywienia kręgosłupa, płaskostopie, stopa szpotawa, stopa koślawa),
  • wady wrodzone (wrodzone zwichnięcie stawu biodrowego, stopa końsko-szpotawa, stopa wydrążona, klatka piersiowa kurza, klatka piersiowa szewska, marmurkowatość kości),
  • nowotwory kości,
  • urazy (złamania, zwichnięcia, skręcenia, stłuczenia)
  • choroby zapalne kości i stawów (np. infekcje),
  • osteoporozę,
  • urazy wewnętrzne stawów (w tym stawu kolanowego) i związane z tym niestabilności,
  • chorobę Scheuermanna,
  • choroby przeciążeniowe,
  • jałowe martwice kości,
  • chorobę zwyrodnieniową stawów,
  • chonodromalację.

Do ortopedy/ traumatologa warto wybrać się po każdym doznanym urazie, który objawia się silnym bólem lub obrzękiem kończyny.

Do niepokojących objawów należą:

• patologiczna ruchomość kości,
  • obrzęk,
  • silny ból,
  • krwiak,
  • trzeszczenie odłamów kości,
  • zniekształcenie stawów,
  • dysfunkcje w stawach,
  • płyn w kolanie,
  • bóle startowe i rozruchowe,
  • asymetria kończyn lub poszczególnych jej elementów.