Nadwrażliwość zębów – czym jest? Objawy, przyczyny, leczenie

12 czerwca 2023

Nadwrażliwość zębów to problem, z którym najczęściej poradzić sobie możemy sami. A nawet powinniśmy, ponieważ najpewniej nikt z nas nie lubi odczuwać dyskomfortu czy bólu zębów. W niektórych sytuacjach potrzebna jest jednak pomoc stomatologa. Jakie są objawy nadwrażliwości zębów? Co doprowadza do tej uciążliwej dolegliwości i jak sobie z nią radzić? Odpowiadamy.

Nadwrażliwość zębów – objawy

Głównym objawem nadwrażliwości zębów jest ostry, nagły, miejscowo zlokalizowany ból, związany z reakcją na ciepło lub zimno, a także na słodkie i kwaśne pokarmy. Uzębienie bywa wówczas wrażliwe również na bodźce dotykowe, a więc np. dotknięcie szczoteczką, narzędziem lub kawałkami jedzenia. Zdarza się, że dyskomfort mogą wywoływać także niektóre inwazyjne zabiegi wykonywane w jamie ustnej przez stomatologa.

Przyczyny nadwrażliwości zębów

Główną przyczyną nadwrażliwości zębów jest odsłonięcie zębiny, czyli porowatej tkanki zęba. Zlokalizowane są w niej niewielkie kanaliki zębinowe, które prowadzą do nerwu. Po ich odkryciu stają się one bardziej podatne na różne bodźce. Do odsłonięcia zębiny dochodzi w wyniku uszkodzenia lub zniszczenia szkliwa. Jest to z kolei zwykle efekt próchnicy lub nieodpowiedniej higieny jamy ustnej.

Jeśli zmagasz się z omawianym problemem, być może korzystasz ze zbyt twardej szczoteczki lub w nieodpowiedni sposób szczotkujesz zęby. Na pojawienie się nadwrażliwości zębów może wpływać również Twoja dieta. Inną przyczyną omawianego problemu jest zgrzytanie zębami, czyli bruksizm.

Leczenie nadwrażliwości zębów

Jeśli chodzi o leczenie nadwrażliwości zębów, w pierwszej kolejności warto zdecydować się na dobrą pastę do zębów. Powinna być ona stosunkowo łagodna, a jednocześnie skuteczna – dzięki temu będzie usuwać płytkę nazębną, a przy okazji zmniejszy symptomy nadwrażliwości. Ważne jest również to, aby myć zęby dwa razy dziennie, szczoteczką o miękkim włosiu. Nie mniej istotna jest technika czyszczenia zębów: najlepiej wykonywać w tym przypadku ruchy obrotowo-wymiatające.

Rekomendujemy także regularne stosowanie nici dentystycznej. Czasem pomocne w przypadku nadwrażliwości może być również stosowanie lakieru fluorowego. Należy aplikować cienką jego warstwę na powierzchnię zębów. Dzięki temu można skutecznie wzmocnić szkliwo, a tym samym – złagodzić objawy nadwrażliwości.

Często spożywasz słodkie, gazowane napoje i kwaśne pokarmy? W takim razie polecamy wyeliminować te składniki ze swojej diety lub przynajmniej je ograniczyć. Twoim problemem jest bruksizm? W takim razie warto skonsultować się ze stomatologiem oraz psychologiem (jego przyczyną może być nadmierny stres).

Dowiedz się więcej!

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o nadwrażliwości zębów i sposobach walki z nią, zapraszamy do A2 Clinic – tutaj chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 74 666 87 77 lub wypełniając formularz.