Ból zęba po leczeniu kanałowym

4 sierpnia 2022

Przeszedłeś leczenie kanałowe i teraz boli Cię ząb? Dlaczego tak się dzieje? Przecież unerwione tkanki zostały z niego usunięte, więc jak może boleć? Za chwilę poznasz odpowiedź na to pytanie.

Jak długo może boleć ząb po leczeniu kanałowym?

Ząb bolący po leczeniu kanałowym nie jest niczym niezwykłym, ponieważ jest to ze swej natury dość inwazyjny zabieg. Mechaniczne opracowanie kanałów podrażnia okolice zęba, podobnie jak zastosowanie środków płuczących system kanałowy. Tkanki po zabiegu muszą się więc zregenerować, a dopóki to nie nastąpi, Pacjent może odczuwać dolegliwości bólowe.

Jak długo się one utrzymują? Z reguły trwa to tylko kilkanaście godzin lub kilka dni. W pewnych przypadkach ból można odczuwać nawet przez dwa czy trzy tygodnie, po tym czasie powinien jednak minąć. Nawet jeżeli ból zęba po wykonanym leczeniu kanałowym jest silny, to w większości przypadków szybko zanika. Nie powinien więc budzić niepokoju.

Kiedy natomiast należy potraktować go jako sygnał alarmowy? Jeżeli utrzymuje się dłużej niż przez trzy tygodnie – w takim przypadku może on świadczyć o ciągle trwającym zapaleniu. Innym niepokojącym przypadkiem jest sytuacja, w której ból zęba pojawia się dopiero po kilku miesiącach lub nawet latach od zakończenia leczenia kanałowego. W takim wypadku należy bezzwłocznie udać się do dentysty.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Jakie są przyczyny bólu zęba po leczeniu kanałowym?

Przyczyny mogą być różne. Jak już powiedzieliśmy, jeżeli ząb boli w pierwszym okresie po leczeniu kanałowym, to jest to najprawdopodobniej nadwrażliwość pozabiegowa, skutek podrażnienia tkanek w jego okolicy. Tak naprawdę bowiem to nie ząb boli, tylko właśnie tkanki, które go otaczają.

Jeżeli ząb po leczeniu kanałowym boli przy nagryzaniu albo stukaniu w niego, powodem może być niewłaściwie dopasowane wypełnienie. Przy zbyt wysokim wypełnieniu obciążenie tkanek utrzymujących ząb jest zbyt duże.

Jeżeli natomiast ból pojawia się dopiero po kilku miesiącach lub latach od zakończonego leczenia kanałowego, jest to znak, że prawdopodobnie nie zostało ono przeprowadzone z pełną skutecznością. W kanałach mogła pozostać martwa miazga. Któryś z nich widocznie został oczyszczony niewystarczająco dokładnie, a nawet jakiś kanał mógł zostać  przeoczony. Nieudane leczenie kanałowe może być spowodowane niekorzystną budową anatomiczną systemu korzeniowego, perforacją lub złamaniem korzenia.

W nieusuniętej miazdze może się rozwinąć infekcja bakteryjna. Ból może się wtedy pojawiać w reakcji na określone bodźce, na przykład temperaturę lub zmianę ułożenia ciała (w pozycji leżącej do miazgi napływa więcej krwi i ból się wtedy wzmaga).

Co zrobić, gdy ząb po leczeniu kanałowym boli?

Po zabiegu leczenia kanałowego nie powinno się podrażniać leczonego miejsca. Zaleca się, aby starać się gryźć drugą stroną jamy ustnej i unikać potraw, które wymagają dużo gryzienia. Jeżeli ból utrudnia normalne funkcjonowanie, można go złagodzić, stosując ziołowe płukanki zawierające szałwię i rumianek (który posiada właściwości przeciwzapalne). Pomóc może również zimny okład, przykładany na skórę twarzy w okolicy zęba. Najlepiej przykładać go przez ścierkę, aby nie podrażnić skóry.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Jeżeli ząb boli przy nagryzaniu, prawdopodobnie – jak już powiedzieliśmy – jest to kwestia nieodpowiednio dopasowanego wypełnienia. Należy więc starać się nie nagryzać zęba, aby nie zaostrzyć stanu zapalnego, oraz oczywiście udać się do dentysty, aby skorygować wysokość wypełnienia.

Jeżeli natomiast ból jest efektem tego, że leczenie kanałowe się po prostu nie powiodło, należy wykonać reendo, czyli powtórne leczenie kanałowe. Trzeba ponownie otworzyć ząb, opracować mechanicznie i chemicznie zaniedbany kanał, szczelnie go wypełnić i zamknąć komorę zęba.

W razie jakichkolwiek problemów z zębami, najlepiej dowiedzieć się wszystkiego od specjalistów, czyli udać się do gabinetu stomatologicznego i tam sprawdzić, co dzieje się z zębem i jak można mu pomóc. Na wizytę w A2 Clinic możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 74 667 02 93 lub +48666704707 albo wypełniając formularz.