Endodoncja mikroskopowa

Endodoncja mikroskopowa to leczenie kanałowe pod mikroskopem. Stosuje się je w przypadku stanu zapalnego miazgi (tkanki znajdującej się w kanałach korzenia zęba). Żeby mieć pewność, że zakończy się ono sukcesem, używamy do leczenia kanałowego mikroskopu.

Zęby są naszą wizytówką. Co do tego nikt nie powinien mieć żadnych wątpliwości. Prawda też niestety jest taka, że należy o nie dobrze dbać, by nie stały się przyczyną nieprzyjemnego bólu. Jednak jeśli ten się pojawi, trzeba niezwłocznie zapisać się na wizytę u dentysty, zdiagnozować problem i przejść do działania. Na tym etapie może się okazać, że niezbędne będzie leczenie endodontyczne. Choć słowo samo w sobie brzmi skomplikowanie, to kryje się za nim dość popularne leczenie kanałowe.

Na czym polega leczenie kanałowe?

Celem tej  procedury stomatologicznej jest ocalenie uszkodzonego zęba. Ten składa się z korony (części widocznej) oraz korzenia, który ukryty jest w tkankach i kości szczęki. Wewnątrz korzenia znajduje się miazga zęba, która zawiera naczynia krwionośne, nerwy i tkankę łączną. Kiedy miazga zostaje zainfekowana, ząb może stać się źródłem bólu i problemów zdrowotnych.

Leczenie kanałowe polega na usunięciu zainfekowanej miazgi oraz dokładnym oczyszczeniu i dezynfekcji kanałów korzeniowych. Następnie kanały te wypełniane są specjalnym materiałem, który zapobiega ponownej infekcji. Dzięki leczeniu endodontycznemu możliwe jest zachowanie naturalnego zęba, który w przeciwnym razie musiałby zostać usunięty.

Kiedy należy udać się na leczenie kanałowe?

Istnieje kilka sygnałów, które mogą wskazywać na konieczność leczenia kanałowego. Jeśli odczuwasz intensywny ból zęba, zwłaszcza podczas żucia, to może być znakiem problemów z miazgą. Oprócz bólu inne objawy obejmują obrzęk, nadwrażliwość na gorąco i zimno, a także zaczerwienienie dziąseł wokół zęba. Dentysta dokładnie zbada ząb i, jeśli zajdzie taka potrzeba, zaleci leczenie kanałowe.

Leczenie kanałowe krok po kroku

1. Wizyta konsultacyjna – służy ocenie stanu zdrowia zębów i jamy ustnej, a także poznaniu w drodze wywiadu lekarskiego indywidualnych uwarunkowań Pacjenta, jego potrzeb i oczekiwań. Na tym etapie przeprowadzana jest też diagnostyka, oparta przede wszystkim na badaniu RTG. To właśnie podczas konsultacji zostaje podjęta decyzja, czy ząb kwalifikuje się do leczenia kanałowego. Na podstawie danych uzyskanych dzięki badaniom diagnostycznym, planowane jest leczenie w ten sposób, by było jak najbardziej skuteczne i bezpieczne dla Pacjenta.
  2. Usunięcie miazgi – zabezpieczamy ząb koferdamem, po czym otwieramy jego komorę i odsłaniamy kanały korzeniowe, po czym usuwamy miazgę.
  3. Opracowanie kanałów korzeniowych – przy użyciu odpowiednich narzędzi endodontycznych poszerzamy ujścia kanałów. Każdy z nich dokładnie oczyszczamy i odkażamy. W trakcie tej czynności irygujemy kanały płynami przeciwdrobnoustrojowymi.
  4. Wypełnienie kanałów – po opracowaniu i oczyszczeniu kanały wypełniamy ciekłą gutaperką, czyli biokompatybilnym materiałem na bazie naturalnego kauczuku.

Odbudowa zęba – na koniec rekonstruujemy koronę zębową za pomocą szczelnego wypełnienia lub korony protetycznej.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem

W A2 Clinic leczenie kanałowe wykonujemy z zastosowaniem mikroskopu. Posiadamy dwa nowoczesne mikroskopy, zapewniające nawet 25-krotne przybliżenie. Oprócz tego doświetlają też pole zabiegowe. Dzięki temu przeprowadzamy zabiegi ze znacznie większą precyzją, a większa precyzja to większa skuteczność (sięga ona aż 95%). Przybliżenie umożliwia nam dokładniejsze oczyszczenie zęba z miazgi i założenie szczelniejszego wypełnienia.

Mikroskop pozwala nam także na zawężenie pola zabiegowego, czyli pracy z większym poszanowaniem zdrowych tkanek. Co więcej, zabieg z mikroskopem przebiega szybciej – w wielu przypadkach możemy go przeprowadzić w ciągu zaledwie jednej wizyty.

Czy leczenie kanałowe boli?

Jednym z głównych mitów związanym z endodoncją jest przekonanie, że jest to bolesna procedura. W rzeczywistości, leczenie kanałowe przeprowadzane jest pod miejscowym znieczuleniem, co oznacza, że pacjent nie odczuwa bólu w trakcie zabiegu. Dzięki zaawansowanym technikom i nowoczesnemu sprzętowi, specjaliści są w stanie przeprowadzić zabieg sprawnie, precyzyjnie i komfortowo. Pacjenci mogą być zatem pewni, że ich doświadczenie nie będzie stresujące.

Ile razy ząb może być leczony kanałowo?

Drugim mitem, z którym można się spotkać, jest stwierdzenie, że leczenie kanałowe można wykonać tylko raz. Prawda jest jednak zupełnie inna. Jeśli zajdzie taka potrzeba, to ząb można w ten sposób leczyć ponownie. Dentyści starają się bowiem zachować naturalny ząb tak długo, jak to tylko możliwe. Tym samym, jeśli pierwsze leczenie kanałowe nie przyniesie oczekiwanych rezultatów lub pojawi się nowa infekcja, mogą podjąć kolejną próbę.

Czego nie powinieneś robić po leczeniu kanałowym?

Jeśli jesteś po leczeniu kanałowym, to musisz poznać zalecenia, które wpłyną na proces prawidłowego gojenia się i trwałości zęba. Po pierwsze, na krótko po wizycie w gabinecie unikaj żucia na zębie poddanym leczeniu. Pamiętaj również o tym, jak ważne jest dbanie o higienę jamy ustnej, szczególnie mycie zębów i nitkowanie, aby uniknąć ponownej infekcji.

Dowiedz się więcej

Leczenie kanałowe to procedura precyzyjna i bezbolesna, a jej efektem jest uratowany ząb. Jeśli masz jakieś pytania, zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem. Na wizytę w A2 Clinic możesz się umówić, dzwoniąc pod numer 74 666 87 77 lub wypełniając formularz.

Leczenie endodontyczne pod mikroskopem (pierwotne)od 800 zł
Ponowne leczenie endodontyczne pod mikroskopem (wtórne)od 1 000 zł
Leczenie endodontyczne (kanałowe) jest konieczne, gdy próchnica zęba jest na zaawansowanym poziomie. W A2 Clinic lekarz podczas zabiegu korzysta z mikroskopu stomatologicznego , który pozwala na uzyskanie nawet 25-krotnego przybliżenia, przez co lekarz uzyskuje dokładny obraz pola zabiegowego. Dzięki temu może odszukać i precyzyjnie oczyścić wszystkie kanały. Skuteczność całego leczenia wynosi aż 95% a sam zabieg w wielu przypadkach może zostać przeprowadzony w trakcie 1 wizyty!