Czy próchnica jest zaraźliwa?

Implantologia

Czy próchnica jest zaraźliwa?

25 kwietnia 2023

Odpowiedź na pytanie postawione w tytule, jest niestety twierdząca. Tak, próchnica to choroba zakaźna. Przenosi się więc ona z osoby na osobę. W jaki sposób do tego dochodzi? Co można zrobić, aby się przed nią uchronić?

Jak powstaje próchnica?

Skąd bierze się próchnica? Otóż – jak zresztą powszechnie wiadomo – jest ona efektem działania żyjących w jamie ustnej baterii. Ich największe skupiska znajdują się w kamieniu nazębnym. Tworzy się on z odkładającej się na zębach po jedzeniu płytki bakteryjnej. Płytka ta daje się stosunkowo łatwo usunąć poprzez dokładne i regularne mycie zębów.

Niestety higiena jamy ustnej często bywa zaniedbywana, a wówczas płytka nazębna zmienia swoje oblicze – jeśli się jej nie usunie odpowiednio szybko, to już w zaledwie kilkanaście godzin na skutek działania składników mineralnych zawartych w ślinie ulega mineralizacji i twardnieje. Inaczej mówiąc, zamienia się w kamień nazębny.

Bakterie, które na nim żyją, odżywiają się cukrem dostarczanym z pożywienia. W procesie tym produkują kwaśne substancje, które uszkadzają powierzchnię zębów. Gdy szkliwo ulegnie zniszczeniu, próchnica przenika do głębszych struktur zęba, a w wyniku jej działania nieorganiczna część jego twardych tkanek ulega demineralizacji. Próchnica prowadzi do takich powikłań jak zapalenie miazgi i tkanek okołowierzchołkowych korzenia.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Jak można zarazić się próchnicą?

Jak już powiedzieliśmy, próchnica to choroba zakaźna, a zatem może rozprzestrzeniać się na inne osoby. Może zaskoczyć Cię fakt, że – jak się przypuszcza – aż w 80% przypadków próchnica przenosi się z rodziców na dzieci.

W jaki sposób można się nią zarazić? Przede wszystkim dochodzi do tego na skutek używania sztućców, którymi wcześniej jadła osoba z próchnicą, Na sztućcach pozostają wtedy płyny ustrojowe, które zawierają próchnicotwórcze bakterie. Podobne zagrożenie stwarza jedzenie z tego samego talerza czy picie z tej samej szklanki. Z tego względu powinno się zawsze korzystać jedynie z własnych sztućców i naczyń.

Rodzice przekazują swoim dzieciom próchnicę na przykład w sytuacji, gdy rodzic oblizuje łyżeczkę lub smoczek, które następnie podaje dziecku, albo gdy próbuje jedzenia, a potem karmi tą samą łyżeczką dziecko bez wcześniejszego umycia jej.

Kolejna zła wiadomość jest taka, że próchnicą można zarazić się również podczas pocałunku. Dlatego warto pamiętać, by po tego typu kontakcie z drugą osobą umyć zęby lub przepłukać jamę ustną.

Jak zapobiegać próchnicy?

Część wskazówek podaliśmy już powyżej – żeby uchronić się przed próchnicą, powinno się wystrzegać sytuacji, w których można się nią zarazić. Ale to nie wszystko. Kluczowe znaczenie ma profilaktyka prowadzona już od najmłodszych lat. Dla utrzymania odpowiedniej higieny jamy ustnej powinno się myć zęby po każdym posiłku, a jeżeli nie jest to możliwe, to przynajmniej dwa razy dziennie, rano i wieczorem. Szczotkować zęby powinno się metodą wymiatającą, a szczoteczka nie powinna mieć zbyt twardego, ale i zbyt miękkiego włosia. Z problemem dokładnego oczyszczania trudno dostępnych przestrzeni międzyzębowych można się uporać dzięki zastosowaniu nici dentystycznej.

Inny ważny element higieny jamy ustnej, o którym nie wolno zapominać, to higienizacja w gabinecie stomatologicznym, pozwalająca na usunięcie z zębów kamienia i osadów. Takie wizyty higienizacyjne powinny odbywać się przynajmniej raz na pół roku, a w przypadku palaczy są one wskazane nawet częściej, ponieważ u nich występuje wzmożona tendencja do powstawania kamienia nazębnego.

Żeby dowiedzieć się więcej o próchnicy i jak się przed nią uchronić, przyjdź do A2 Clinic. Na wizytę w naszym gabinecie możesz się umówić, dzwoniąc pod numer 74 666 87 77 lub wypełniając formularz.