Czy ząb po leczeniu kanałowym może boleć?

22 kwietnia 2024

Odczuwasz ból zęba po leczeniu kanałowym i zastanawiasz się, jak to jest możliwe? Istnieje kilka możliwych przyczyn takiego stanu.

Nadwrażliwość pozabiegowa

To, że po leczeniu kanałowym odczuwasz ból zęba, samo w sobie nie jest powodem do niepokoju. Takie odczucia są raczej dość powszechne.

Ale jak ząb może boleć, skoro unerwione tkanki zostały z niego usunięte? Odpowiedź może Cię zaskoczyć – w większości takich przypadków to wcale nie ząb boli, lecz otaczające go tkanki. Ból, który odczuwasz, to prawdopodobnie nadwrażliwość tkanek podrażnionych w trakcie zabiegu. Bądź co bądź, leczenie kanałowe to dość inwazyjny zabieg, wiążący się z opracowaniem kanałów i płukaniem ich środkami dezynfekującymi, które również mogą podrażniać tkanki.

Co zrobić z nadwrażliwością pozabiegową? Dobra wiadomość jest taka, że w większości przypadków taki ból ustępuje samodzielnie po kilkunastu godzinach lub najwyżej kilku dniach. Do tego czasu staraj się nie podrażniać bolącego miejsca. Gryź drugą stroną, a najlepiej też po prostu wybieraj potrawy, które nie wymagają dużo gryzienia. Możesz też łagodzić ból zimnym okładem przykładanym na skórę w okolicy zęba (przez ściereczkę, żeby nie podrażnić skóry) oraz płukankami z ziół o właściwościach przeciwzapalnych.

Jeżeli jednak ból utrzymywał się dłużej niż dwa lub trzy tygodnie, jest to już niepokojący sygnał i powód, by udać się po poradę u dentysty.

Ból przy nagryzaniu

Innym przypadkiem bólu po leczeniu kanałowym może być sytuacja, w której wyleczony ząb nie boli samoistnie, ale dolegliwości bólowe pojawiają się przy nagryzaniu lub stukaniu w niego. Skąd bierze się ta przypadłość? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że winne jest nieodpowiednio dopasowane wypełnienie. Otóż przy zbyt wysokim wypełnieniu tkanki utrzymujące ząb są poddawane zbyt dużemu obciążeniu. W takim przypadku staraj się nie nagryzać zęba, żeby nie zaostrzyć stanu zapalnego.

Jest tylko jedno możliwe wyjście z takiej sytuacji – należy udać się znów do gabinetu stomatologicznego, żeby dentysta skorygował wysokość wypełnienia.

Ból po czasie

Szczególną sytuacją jest ta, gdy nie odczuwasz dolegliwości bólowych po zabiegu, wydaje Ci się więc, że wszystko jest w porządku… aż tu nagle ból odzywa się po upływie kilku miesięcy lub nawet lat. Co to oznacza? Dlaczego ból pojawia się po takim czasie?

Najczęściej oznacza to, że leczenie kanałowe się nie powiodło. Doszło więc do czasowego ustąpienia objawów, ale nie do faktycznego usunięcia stanu zapalnego. W kanałach pozostała nieusunięta miazga, a zatem problem pozostaje nierozwiązany. Co trzeba zrobić? Należy przeprowadzić reendo, czyli powtórne leczenie kanałowe. Tym razem zabieg powinien być dokładny, a wszelkie resztki miazgi usunięte.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o leczeniu kanałowym, zapraszamy do A2 Clinic. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 74 666 87 77 lub wypełniając formularz.