Halitoza– jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z ust?

10 sierpnia 2021

Nieprzyjemny zapach z ust, zwany również halitozą, to dość powszechny problem, który dotyka około 25% społeczeństwa na całym świecie. W znacznym stopniu rzutuje na sferę kontaktów prywatnych, zawodowych, a także na ogólne samopoczucie osób zmagających się z tą przypadłością. Najczęściej są one oceniane przez pryzmat braku higieny jamy ustnej, co nie zawsze jest zgodne z prawdą. Czasem nieprzyjemny zapach z ust jest symptomem poważnego schorzenia w organizmie dotyczącego np. układu pokarmowego czy oddechowego, dlatego kluczową sprawą jest ustalenie źródła halitozy i niezwłoczne wdrożenie skutecznego leczenia. Zwłaszcza w sytuacji gdy nieświeży oddech pomimo utrzymywania higieny jamy ustnej nie ustępuje i domowe sposoby – precyzyjne szczotkowanie zębów i oczyszczenie przestrzeni międzyzębowych nie przynoszą spodziewanych rezultatów.

Czy leczenie stomatologiczne pomoże w walce z nieprzyjemnym zapachem z ust? Przyjrzyjmy się, co jest najczęstszą przyczyną nieświeżego oddechu i jak można odzyskać komfort w codziennym funkcjonowaniu i bez skrępowania odnowić kontakty towarzyskie i zawodowe.

Halitoza– przyczyny stomatologiczne

Do najczęstszych źródeł nieprzyjemnego zapachu z ust należą zaniedbania na gruncie stomatologicznym w postaci ognisk próchnicy, stanów zapalnych dziąseł, paradontozy oraz osadu i kamienia nazębnego. Dlatego tak istotne są regularne wizyty kontrolne u dentysty, podczas którzy lekarz już we wczesnym stadium wykryje wszelkie stany zapalne w jamie ustnej i wdroży odpowiednie metody leczenia. Regularne gabinetowe usuwanie kamienia nazębnego (skaling ultradźwiękowy) pozwala zapobiec wielu schorzeniom zębów oraz dziąseł, z których najgroźniejsze – paradontoza prowadzi do całkowitej utraty naturalnego uzębienia.

Jedną z przyczyn przykrego zapachu z ust może być również źle dobrana proteza bądź plomba, które powodują podrażnienie dziąseł i prowadzi do powstawania stanu zapalnego w obrębie jamy ustnej. Użytkownicy protez ruchomych powinni również zwrócić uwagę na ich odpowiednią pielęgnację. Ważne jest, aby proteza była przechowywana w suchym pojemniku, który posiada otwory zapewniające właściwą wentylację. Częstym błędem jest przechowywanie jej na noc w szklance z wodą, co sprzyja namnażaniu się grzybów i innych drobnoustrojów, powodujących stan zapalny w jamie ustnej i będących źródłem przykrej woni z ust.

Niewłaściwa higiena jamy ustnej

Warto pamiętać również o przestrzeganiu zasad higieny jamy ustnej w warunkach domowych, zwłaszcza po posiłkach (co najmniej 2 razy dziennie), gdyż niedokładne oczyszczenie zębów, dziąseł i języka sprzyja gromadzeniu się bakterii w przestrzeniach międzyzębowych, które w wilgotnym i ciepłym środowisku zaczynają się rozkładać, uwalniając lotne związki siarki – bezpośrednio odpowiedzialne za przykry zapach z ust. Nieusunięte resztki pokarmów tworzą płytkę nazębną, która po kilkunastu godzinach przeistacza się z twardy kamień nazębny – niemożliwy do usunięcia domowymi sposobami. Nie należy go bagatelizować, ponieważ nieusuwany kamień nazębny powoduje powstawanie chorób przyzębia, które obok próchnicy stanowią główną przyczynę bezzębia.

W przypadku osób z wadami ortodontycznymi, również należy zwrócić szczególną uwagę na pielęgnację jamy ustnej w trakcie użytkowania aparatu nazębnego. Często w przestrzeniach międzyzębowych gromadzą się resztki jedzenia, które są trudne do usunięcia i wymagają stosowania odpowiednich środków higienicznych oraz odbywania regularnych wizyt w gabinecie higieny.

Nieodpowiednia dieta i używki

Nieświeży oddech jest efektem niewłaściwych nawyków żywieniowych, w tym stosowania szkodliwych dla zdrowia używek takich jak: papierosy, mocna kawa czy alkohol. Szczególnie nałogowe palenie tytoniu sprzyja gromadzeniu się bakterii w jamie ustnej i zwiększa ryzyko powstawania kamienia nazębnego. Dzieje się tak ponieważ u palaczy często dochodzi do wysuszenia śluzówki w jamie ustnej, co jest skutkiem zmniejszonej produkcji śliny, pełniącej funkcje ochronne (działanie antybakteryjne). Dlatego ważne jest odpowiednie nawadnianie organizmu, które pozwala usunąć szkodliwe toksyny z organizmu i przywrócić właściwe pH w jamie ustnej.

Z nieświeżym oddechem zmagają się również osoby, które się intensywnie odchudzają i nie dostarczają do organizmu optymalnej ilości cukru i węglowodanów. W celu uzupełnienia tych braków organizm szuka awaryjnych źródeł energii, co prowadzi do rozbijania tkanki tłuszczowej i powstawania ketozy – odpowiedzialnej za brzydki zapach z jamy ustnej. Dlatego osoby, które decyzją się na stosowanie diety odchudzającej powinny uprzednio skonsultować się z lekarzem, co pozwoli zapobiec poważniejszym problemom zdrowotnym.

Przykry zapach z ust może być również symptomem poważnej choroby ogólnoustrojowej, dlatego nie należy go bagatelizować i w przypadku utrzymywania się takiego stanu przez dłuższy czas (pomimo utrzymywania higieny w jamie ustnej) należy niezwłocznie udać się na wizytę do stomatologa. Najczęściej przyczyna halitozy tkwi w problemach stomatologicznych, jednak nie można wykluczyć również innych źródeł, np. chorób ogólnoustrojowych, układu oddechowego czy pokarmowego, dlatego po wykonaniu odpowiednich badań diagnostycznych, lekarz skieruje Pacjenta do odpowiedniego specjalisty, który pomoże skutecznie uporać się z tą dolegliwością.

Halitoza a choroby układu oddechowego

Przykry zapach z ust może pojawiać się również u osób zmagających się z różnymi schorzeniami układu oddechowego, do który należą m.in. zapalenie migdałków, angina, stan zapalny zatok przynosowych czy oskrzeli. Sprzyjają one uwalnianiu się lotnych związków siarki, które po przedostaniu się do wydychanego powietrza, powodują nieświeży oddech.

Inne przyczyny halitozy

Powodem długotrwale utrzymującego się przykrego zapachu z ust mogą być również choroby układu pokarmowego – np. refluks żołądkowo-przełykowy, rak przełyku oraz schorzenia wątroby i nerek. Również osoby na stałe zażywające leki mogą borykać się z problemem przykrej woni z ust. Dlatego w przypadku obserwacji tej dolegliwości, warto zasięgnąć informacji u lekarza, który zleci odpowiednie badania i na podstawie wywiadu medycznego ustali przyczynę choroby.

Zmagasz się od dłuższego czasu z nieprzyjemnym zapachem z ust? Z tego powodu odsunąłeś na bok wszelkie kontakty towarzyskie i unikasz bliskich spotkań z innymi? To ostatni dzwonek, by zasięgnąć porady u specjalisty! W A2 Clinic wykonamy kompleksowe badania diagnostyczne, które pozwolą dotrzeć do źródła problemu i skutecznie pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z ust. Aby umówić się na konsultację, wystarczy wypełnić formularz albo zadzwonić pod numer +48 74 667 02 93 lub +48 666 704 707.