Jak wyleczyć choroby przyzębia?

28 lutego 2022

Choroby przyzębia to schorzenia, które mogą mieć poważne i dotkliwe następstwa, jeżeli nie podejmie się leczenia na odpowiednio wczesnym etapie ich rozwoju. Jeśli w porę zostaną zdiagnozowane i wdroży się leczenie, można nie dopuścić do przykrych komplikacji. W przeciwnym wypadku grozi to nawet utratą zębów!

Czym są choroby przyzębia?

Choroby przyzębia to grupa schorzeń o zasięgu obejmującym zespół tkanek otaczających szyjkę i korzeń zęba. Należą do nich dziąsło, wyrostek zębodołowy i ozębna. Tkanki te, tworzące wspólnie przyzębie, odpowiadają za odżywianie zęba i umocowanie go w zębodole. Nie ulega więc wątpliwości, że pełnią bardzo istotną funkcję. To dlatego choroby przyzębia wiążą się z poważnymi konsekwencjami.

Możemy podzielić te schorzenia na dwie grupy. Pierwsza z nich to zapalenia dziąseł. Dobra wiadomość jest taka, że w miarę łatwo można je wyleczyć. Zła wiadomość – jeśli się to zbagatelizuje i nie podejmie na wczesnym etapie odpowiednich kroków, stan zapalny przeniesie się na tkanki utrzymujące zęby, czyli włókna kolagenowe i kość. Wówczas mamy do czynienia z zapaleniem przyzębia (to ta druga grupa chorób przyzębia).

Jakie są objawy chorób przyzębia?

Do pierwszych objawów, które powinny wzbudzić niepokój, należy krwawienie dziąseł. Może występować pod wpływem określonych bodźców (na przykład podczas szczotkowania i nitkowania zębów), ale może też pojawiać się samoistnie.

Inny typowy objaw to pobolewanie dziąseł. Stają się one zaczerwienione i obrzęknięte, a także nadwrażliwe na bodźce. Może też pojawić się nieprzyjemny zapach i posmak w ustach. Występują problemy z żuciem, a niekiedy można zaobserwować też wydzielinę wydobywającą się z kieszonek dziąsłowych.

Przy rozwiniętym głębokim zapaleniu przyzębia obniża się linia dziąseł, a szyjki zębowe zostają odsłonięte, przez co zaczynają zdradzać nadwrażliwość na temperaturę i działanie czynników chemicznych, podobnie zresztą jak korzenie. Zęby zostają pozbawione oparcia, co skutkuje tym, że ruszają się i chwieją. Konsekwencją takiego stanu rzeczy może być nawet utrata zębów.

Jakie są przyczyny chorób przyzębia?

Winą za powstawanie i rozwój chorób przyzębia należy przede wszystkim obarczyć niewłaściwą higienę jamy ustnej – właśnie ona jest przyczyną w około 90% przypadków tego schorzenia. Zaniedbania w myciu zębów skutkują tym, że odkłada się płytka bakteryjna, a trzeba sobie uświadomić, że choroby mogą się rozwijać naprawdę szybko. Już po jednej dobie zalegania płytki bakteryjnej może pojawić się stan zapalny dziąsła.

Choroby przyzębia mogą też rozwinąć się w efekcie nieprawidłowego zgryzu, a także braków zębowych. Również pewne nawyki, takie jak ssanie palca, obgryzanie paznokci i zgrzytanie zębami, przyczyniają się do nieprawidłowego utrzymywania higieny jamy ustnej oraz do nierównomiernego rozłożenia sił żucia i powstawania przeciążeń, czego skutkiem mogą być choroby przyzębia.

Także palenie papierosów jest czynnikiem zwiększającym ryzyko powstania takich schorzeń, ponieważ sprzyja odkładaniu się złogów nazębnych i stwarza warunki dogodne do życia dla groźnych bakterii beztlenowych, zwiększa też produkcję substancji prozapalnych.

Jak leczyć choroby przyzębia?

Strategia leczenia w przypadku chorób przyzębia zależy od stadium rozwoju schorzenia. Jeżeli wciąż jeszcze ogranicza się ono do zapalenia dziąseł, leczenie polega przede wszystkim na usunięciu złogów nazębnych. Robi się to za pomocą aparatów ultradźwiękowych lub specjalistycznych instrumentów ręcznych. Oprócz tego Pacjent powinien zastosować się do zaleceń stomatologa dotyczących utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej w celu zapobiegania nawrotom choroby.

Jeżeli mamy do czynienia z głębokim zapaleniem przyzębia, trzeba się bardziej natrudzić. Leczenie musi być przeprowadzone kompleksowo, zarówno ogólnie jak i miejscowo. Jeśli choroba jest wyjątkowo zaawansowana, przeprowadza się zabieg chirurgiczny dziąsła. Polega on na tym, że dziąsło odsuwa się lub wycina, uzyskując w ten sposób dostęp do powierzchni korzenia. Następnie z korzenia usuwa się osady płytki i kamienia nazębnego.

Choroby przyzębia niosą ze sobą groźne następstwa. Dlatego jak najszybciej trzeba podjąć odpowiednie działania. Waży się przyszłość twoich zębów! Umów się na wizytę w A2 Clinic. Zdiagnozujemy twój problem, ocenimy stadium rozwoju choroby i zaproponujemy właściwe leczenie. Skontaktuj się z nami – możesz to zrobić, dzwoniąc pod numer [numer telefonu_link] lub wypełniając formularz.