Paradontoza – na czym polega i jak ją leczyć?

8 marca 2022

Paradontoza – słyszy się o niej nieraz. Na czym polega ta choroba? Warto dowiedzieć się o niej jak najwięcej. Ważne jest, aby w porę rozpoznać niepokojące objawy i móc jak najwcześniej podjąć odpowiednie działania, ponieważ nieleczona paradontoza przyczynia się do utraty zębów.

Czym jest paradontoza?

Paradontoza to poważne zapalenie przyzębia. Zaraz po próchnicy to najczęściej występujące schorzenie jamy ustnej. Choroba ta dotyka struktury otaczające i utrzymujące zęby – cement korzeniowy, dziąsło, ozębną, kość wyrostka zębodołowego.

Jakie są objawy paradontozy?

Paradontoza jest chorobą rozwijającą się stopniowo. W pierwszym etapie jedyne jej objawy to niewielka bolesność, nabrzmienie i krwawienie z dziąseł. Z czasem następuje przemieszczenie bakterii do przestrzeni międzyzębowych, a potem i głębiej – do kieszonek dziąsłowych. Kiedy się w nich gromadzą, stają się przyczyną procesów gnilnych. Efektem jest brzydki zapach z ust.

Przy dalszym postępowaniu choroby dochodzi do odsłonięcia kieszonek, a następnie i korzeni zębów. Bakterie atakują ozębną. W konsekwencji połączenie między zębem i otaczającymi go tkankami zostaje osłabione, zęby zaczynają się chwiać, a w ostateczności wypadają.

Objawy, które powinny wzbudzić niepokój, ponieważ mogą świadczyć właśnie o paradontozie, to nieprzyjemny zapach i posmak w ustach, krwawienie dziąseł (samoistne albo pod wpływem szczotkowania), nadwrażliwość zębów na temperatury, wysunięcia i wychylenia zębów, zaczerwienienie i obrzęk dziąseł, ruchomość zębów, a w skrajnych przypadkach też ropna wydzielina.

Jakie są przyczyny paradontozy?

Główną przyczyną paradontozy jest niewłaściwe szczotkowanie zębów oraz ogólnie nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Każde spożycie pokarmów i napojów prowadzi do osiadania ich resztek na zębach. Jeżeli resztki te nie zostaną usunięte, na płytce nazębnej będą gromadzić się bakterie. Nieusuwana płytka bakteryjna oraz osad ulegają stwardnieniu, zmieniając się w kamień nazębny, co przyczynia się do powstania chorób przyzębia, w tym również właśnie paradontozy.

Choć, jak powiedzieliśmy, zaniedbanie higieny jamy ustnej jest główną przyczyną paradontozy, to istnieją pewne inne czynniki, które zwiększają ryzyko tej choroby. Znaczenie mają czynniki genetyczne – niektóre osoby po prostu dziedziczą predyspozycje do chorób dziąseł.

Także postępujący wiek wpływa na zwiększenie ryzyka. Choć zapalenie przyzębia może rozpocząć się niekiedy już w wieku 18 lat, a nawet wcześniej, większość przypadków rozwija się po 35. roku życia. W okresie starości choroba ma gorsze konsekwencje – następuje większa utrata zębów i kości.

Wśród czynników ryzyka należy wymienić również palenie papierosów. Palacze są bardziej narażeni na paradontozę, a sama choroba ma u nich dużo szybszy przebieg. Leczenie też bywa u nich mniej skuteczne. Zwiększone ryzyko obserwuje się też u diabetyków.

Do wzmożonego rozwoju paradontozy może przyczyniać się również niezdrowa dieta, obfitująca w przetworzoną żywność i rafinowane węglowodany.

Jak leczyć paradontozę?

Jeśli choroba znajduje się dopiero w początkowej fazie, wystarcza, że stomatolog udzieli Pacjentowi rad dotyczących doboru szczoteczki, technik szczotkowania oraz ogólnych zasad higieny jamy ustnej.

Jeżeli osad nazębny jest już dobrze widoczny, stomatolog wykonuje zabieg higienizacji, w ramach którego dokładnie usuwa płytkę i kamień nazębny, oraz zabezpiecza powierzchnię zębów przed ponownym tworzeniem się osadu. W dalszym leczeniu przeprowadza się czyszczenie kieszonek przyzębowych. Zabieg zwany kiretażem polega na wyeliminowaniu z kieszonki dziąsłowej ziarniny zapalnej i skupisk bakterii oraz oczyszczeniu korzenia zęba z kamienia i płytki nazębnej. Zabieg ten, wykonywany za pomocą kiretu, pozwala spłycić kieszonkę dziąsłową i wyeliminować czynniki powodujące stan zapalny. U części Pacjentów konieczna może się okazać antybiotykoterapia, aby wyeliminować osiadłe bakterie.

Paradontoza to niebezpieczne schorzenie dla twoich zębów. Trzeba koniecznie podjąć działania, zanim się ona rozwinie. Umów się na wizytę w A2 Clinic. Zdiagnozujemy problem i podejmiemy odpowiednie kroki, by mu zaradzić. Przeprowadzamy kiretaże, usuwanie kamienia nazębnego ultradźwiękami, piaskowanie, płukanie kieszonek dziąsłowych i inne zabiegi pozwalające uporać się z chorobami przyzębia. Możesz skontaktować się z nami, dzwoniąc pod numer +48 74 667 02 93 lub +48666704707 albo wypełniając formularz.