Przeciwwskazania do podjęcia leczenia implantologicznego

14 lipca 2021

Współczesne leczenie implantologiczne stanowi ogromną szansę dla osób które, z różnych powodów, utraciły naturalne zęby i borykają się z różnymi przeszkodami w codziennym funkcjonowaniu. Należą do nich m.in. dyskomfort podczas jedzenia, utrudniona higiena jamy ustnej, problemy z zakresie artykulacji głosek oraz znaczne pogorszenie estetyki uśmiechu. Wszystkie te komplikacje rzutują na kontakty prywatne i zawodowe, dlatego Pacjenci poszukują skutecznych rozwiązań, które umożliwią im powrót na normalnego życia i niczym nieskrępowane czerpanie radości z wyrażania emocji poprzez uśmiech. Podjęcie leczenia implantologicznego taką właśnie furtkę otwiera, jednak nie jest to rozwiązanie dla każdego. Jakie są przeciwwskazania do wszczepienia implantów? Czy zawsze są dobrą alternatywą dla klasycznej protezy zębowej? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Na czym polega zabieg wszczepienia implantu?

Implanty to rodzaj małych, tytanowych „śrubek”, umieszczanych podczas zabiegu implantacji w miejsce po utraconych korzeniach zębowych. Dzięki przyjaznemu dla organizmu Pacjenta tworzywu z którego są wykonane łatwo integrują się z tkankami kostnymi, co powoduje, że ponad 98% implantacji jest zakończonych sukcesem. Siłą implantów jest niemal idealne odwzorowanie warunków w jamie ustnej Pacjenta zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i estetycznym. Dzięki temu Pacjenci nie odczuwają żadnego dyskomfortu podczas ich użytkowania i nie muszą się przyzwyczajać do obecności ciała obcego w jamie ustnej, jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnej protezy. Nie muszą obawiać się jej wypadnięcia w najmniej oczekiwanym momencie, np. podczas nagłego kichnięcia, czy spontanicznego uśmiechu. Ważną funkcją implantów jest również zapobieganie zanikowi kości i zachowanie równowagi w jamie ustnej Pacjenta. Ponadto implanty, dzięki obecności specjalnych łączników, stanowią solidną podstawę dla rekonstrukcji protetycznych. W przypadku pojedynczego braku – korony zębowej, kilku sąsiadujących ze sobą luk–mostu protetycznego lub u osób z bezzębiem – protezy na implantach. W ostatnim przypadku konieczne jest wszczepienie co najmniej 4 tytanowych „śrubek”. Warto podkreślić, że zabieg implantacji jest bezpieczny i komfortowy, ponieważ zawsze odbywa się z znieczuleniu miejscowym. Dlatego nawet Pacjenci o niskim progu bólu nie muszą się obawiać żadnych dolegliwości.

Przeciwwskazania do leczenia implantologicznego

Decyzja o podjęciu kompleksowego leczenia to dla wielu osób wielkie wyzwanie które często wiąże się z koniecznością wprowadzenia konkretnych zmian w swoim życiu, np. związanych z codziennymi nawykami czy koniecznością porzucenia nałogu palenia papierosów. Jednak nie u każdego Pacjenta wszczepienie implantów jest możliwe. Przyjrzyjmy się zatem jakie mogą być przeciwwskazania.

1. Wiek Pacjenta – niestety, osoby poniżej 16 lat, ze względu na aktywny rozwój tkanek kostnych w jamie ustnej, nie mogą być pomyślnie zakwalifikowane do zabiegu wszczepienia implantu. W przypadku kobiet jest to granica wiekowa do 18 lat, w przypadku mężczyzn nawet do 21 roku życia.
2. Cukrzyca – choć z pozoru nie ma bezpośredniego związku z implantami, to jednak w znacznym stopniu utrudnia prawidłową integrację implantu z tkankami kostnymi Pacjenta, zaburza proces gojenia ran, przez co zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań, np. może dojść do odrzucenia wszczepu. Jednak jest szansa w przypadku osób z tzw. kontrolowaną cukrzycą, które pozostają pod stała opieka lekarza (diabetologa) i zarówno ich poziom cukru jak i hemoglobiny utrzymuje się na stałym poziomie. W takiej sytuacji, na podstawie kompleksowych badań, doświadczony lekarz podejmuje decyzję o ewentualnym rozpoczęciu leczenia.
3. Ciąża – kobiety w stanie błogosławionym powinny poczekać do narodzin dziecka z zabiegiem wszczepienia implantów. Po tym okresie, o ile nie zachodzą inne przeszkody, młode mamy mogą skutecznie odbudować braki zębowe i poprawić estetykę uśmiechu.
4. Choroba nowotworowa– stanowią poważne zagrożenie odrzucenia implantu, ponieważ zdecydowana większość Pacjentów jest w trakcie radioterapii lub chemioterapii, które mocno osłabiają organizm.
5. Osteoporoza – choroba układu kostnego, która charakteryzuje się redukcją tkanki kostnej, przez co istnieje duże ryzyko, że implant zostanie odrzucony.
6. Choroby przyzębia, z których najpoważniejsza – paradontoza, prowadzi do utraty tkanek kostnych i miękkich, co zdecydowanie ogranicza możliwości leczenia implantologicznego. Warunkowo lekarz może wykonać zabieg sterowanej regeneracji kości, jednak wszystko zależy od indywidualnych warunków zdrowotnych Pacjenta.
7. Palenie papierosów– zwiększa ryzyko odrzucenia wszczepu, dlatego Pacjent, któremu zależy na poprawie komfortu życia i estetyki uśmiechu, powinien zerwać z nałogiem i w czasie leczenia całkowicie zrezygnować z tytoniu.
8. Bruksizm– co prawa nie wyklucza podjęcia leczenia, jednak powoduje znaczny spadek jego skuteczności ze względu na niszczenie szkliwa zębów podczas nocnego zgrzytania zębami. Jednak Pacjenci, którym bardzo zależy na implantach mogą rozważyć szynoterapię, która pomaga uporać się z tą dolegliwością.
9. Inne choroby zębów – osoby zdecydowane na wykonanie zabiegu implantologicznego powinny najpierw wyleczyć wszelkie dolegliwości w jamie ustnej, w tym zmiany: próchnicze, wady ortodontyczne oraz stany zapalne tkanek otaczających zęby.

Cierpisz z powodu braków zębowych? Chciałbyś podjąć leczenie implantologiczne, ale nie jesteś pewien czy Twój stan zdrowia będzie wystarczający? W A2 Clinic każde leczenie stomatologiczne rozpoczynamy od zebrania danych na temat stanu zdrowia Pacjenta i wykonania kompleksowej diagnostyki. Jeśli tylko istnieją przeciwwskazania do wszczepiania implantów, zawsze poszukujemy korzystnych alternatyw, które umożliwią przywrócenie funkcjonalności w jamie ustnej Pacjenta i poprawę estetyki uśmiechu. Aby umówić się na konsultację, wystarczy wypełnić formularz albo zadzwonić pod numer +48 74 667 02 93 lub +48 666 704 707.