Re-endo – kiedy wykonuje się powtórne leczenie kanałowe?

15 czerwca 2022

Ząb po leczeniu kanałowym znowu boli? Przecież nie tak miało być! I co teraz? Być może trzeba będzie przeprowadzić re-endo.

Co to jest re-endo?

Re-endo to powtórne leczenie kanałowe. Samo leczenie kanałowe (czy też endodontyczne, bo tak brzmi oficjalna nazwa tego zabiegu) jest metodą leczenia pozwalającą zahamować rozwój próchnicy i zapalenia oraz uratować ząb przed usunięciem w wypadku, gdy doszło do martwicy miazgi.

Procedura przebiega w ten sposób, że ząb oczyszczany jest z próchnicy, a następnie otwiera się jego komorę i usuwa znajdującą się wewnątrz miazgę. W dalszej kolejności kanały zęba zostają oczyszczone i poszerzone, poddane dezynfekcji, a po wysuszeniu napełnione odpowiednim materiałem (najczęściej jest to ciekła gutaperka). Na zakończenie odbudowuje się koronę zęba.

Czasem nie wystarczy jednorazowe przeprowadzenie tego zabiegu. Trzeba go powtórzyć. I tym właśnie jest re-endo, zabiegiem leczenia kanałowego wykonanym powtórnie.

Dlaczego przeprowadza się re-endo?

W zabiegu leczenia kanałowego zostaje z zęba usunięta miazga wraz z naczyniami krwionośnymi i nerwami. Można by więc pomyśleć, że ząb taki nie powinien już boleć i sprawiać kłopotów. I rzeczywiście, w idealnym układzie rzeczy tak by właśnie było. Niestety nie żyjemy w idealnym świecie, toteż nie każdy zabieg kończy się pełnym sukcesem. Jeżeli leczenie endodontyczne nie zostanie przeprowadzone prawidłowo, to od razu lub po pewnym czasie znów zaczną się problemy z zębem. Wtedy zabieg trzeba powtórzyć i to tak, żeby tym razem wykonać go prawidłowo.

Najczęściej decyzję o powtórnym leczeniu kanałowym podejmuje się, gdy w przeleczonym zębie pojawia się ból i stan zapalny – może to mieć miejsce już w kilka miesięcy po przeprowadzonym zabiegu.

Co leży u podstaw niepowodzenia pierwotnego leczenia kanałowego? Przyczyny mogą być różne. Być może kanały zębowe są na tyle dobrze ukryte, że nie zostały odnalezione przez lekarza. Również perforacje korony i korzenia, naruszenie korony zęba powodujące infekcję bakteryjną, a także próchnica odsłaniająca wyleczone kanały i powodująca infekcje – to wszystko może stać za koniecznością przeprowadzenia re-endo.

Jak przebiega zabieg re-endo?

Powtórne leczenie kanałowe przebiega oczywiście podobnie do pierwotnego. Pierwszym krokiem naturalnie jest diagnostyka. Opiera się ona na zdjęciu RTG, na podstawie którego lekarz tworzy plan leczenia.

A w jaki sposób przebiega sam zabieg? Leczenie endodontyczne nie powinno przysparzać Pacjentowi cierpień, zatem rozpoczyna się od podania znieczulenia, dopiero wtedy można przystąpić do dzieła. W przypadku re-endo zanim przystąpi się do oczyszczania kanałów, trzeba usunąć materiały, które zostały wykorzystane w poprzednim leczeniu do odbudowy zęba – należą do nich między innymi wypełnienia protetyczne i wkłady protetyczne.

Następnie lekarz dokładnie oczyszcza wszystkie kanały, jednocześnie usuwając przyczynę powstania stanu zapalnego. W A2 Clinic zabieg wykonujemy z wykorzystaniem mikroskopu stomatologicznego. To nowoczesne urządzenie zapewnia nawet 25-krotne przybliżenie, a także doświetlenie pola zabiegowego. To zapewnia znacznie większą precyzję zabiegu i minimalizuje ryzyko, że trzeba będzie go powtarzać.

Mikroskop pozwala też na znaczne zawężenie pola zabiegowego – usuwa się jedynie to, co konieczne, pozostawiając resztę zęba nienaruszoną. Wykorzystanie mikroskopu nie tylko zwiększa skuteczność leczenia endodontycznego, ale też skraca czas zabiegu. A to oznacza nie tylko oszczędność czasu, ale też mniejsze ryzyko pozabiegowej infekcji (ponieważ komora zęba krócej pozostaje otwarta).

Po prawidłowym, pełnym opracowaniu i dezynfekcji kanałów lekarzowi pozostaje już tylko ponowne wypełnienie i odbudowa protetyczna zęba.

Twój ząb został wyleczony kanałowo, a mimo to znów zaczyna boleć? To może oznaczać, że konieczne będzie przeprowadzenie powtórnego leczenia kanałowego. Umów się na wizytę w A2 Clinic. Dokonamy dokładnej diagnozy i wykonamy re-endo, jeżeli zabieg okaże się potrzebny. Skontaktuj się z nami, dzwoniąc pod numer +48 74 667 02 93 lub +48666704707 albo wypełniając formularz.