Ubytki klinowe

11 września 2023

Najczęstsza przyczyna powstawania ubytków klinowych to oczywiście próchnica, ale nie każdy ubytek jest nią spowodowany. Ubytki klinowe mają inną przyczynę. Skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić?

Ubytki klinowe – co to takiego?

Ubytki klinowe to uszkodzenia zębów, które nie powstały na skutek działania próchnicy, lecz w wyniku czynników mechanicznych. To problem, z którym boryka się około 40% społeczeństwa.

Ubytki klinowe najczęściej występują w zębach przedtrzonowych. Pojawiają się na granicy korzenia i korony. Ich nazwa pochodzi od ich charakterystycznego owalnego kształtu.

Ponieważ ubytki klinowe odsłaniają zębinę, przyczyniają się do nadwrażliwości zębów. Jej objawem jest krótkotrwały, intensywny ból, który pojawia się w efekcie działania czynników takich jak wysoka czy niska temperatura, słodki i kwaśny smak, a także dotyk.

Jak powstają ubytki klinowe?

Powiedzieliśmy już, że ubytki klinowe to skutek uszkodzeń mechanicznych. Skąd biorą się te uszkodzenia? Odpowiedź może zaskoczyć – otóż najczęściej są one spowodowane zbyt intensywnym szczotkowaniem zębów. Wkładanie dużej siły w szczotkowanie prowadzi do ścierania się i pękania szkliwa na granicy korony i korzenia. Podobny efekt daje używanie szczoteczki o zbyt twardym włosiu.

Inną przyczyną powstawania ubytków klinowych jest kultywowanie nawyków szkodzących zębom. Należy do nich obgryzanie paznokci i przygryzanie przedmiotów, a także używanie zębów w roli narzędzi, na przykład przecinanie nimi nici i przytrzymywanie różnych rzeczy.

Jest jeszcze jedna ważna możliwa przyczyna – ubytki klinowe mogą być spowodowane bruksizmem. To choroba, której objawem są nocne napady mimowolnego zgrzytania zębami.

Jak zapobiegać ubytkom klinowym?

Żeby uchronić się przed ubytkami klinowymi, kluczowe jest nauczenie się mycia zębów w prawidłowy sposób. Ważne jest, aby nie wkładać w tę czynność zbyt dużej siły. Nie naciskaj więc za mocno na szczoteczkę i nie szoru zębówj zbyt intensywnie. Nie używaj też szczoteczki o zbyt twardym włosiu, choć nie powinno ono również być zbyt miękkie.

Jeżeli powodem powstawania ubytków klinowych jest bruksizm, to trzeba znaleźć jego przyczynę i wdrożyć odpowiednie leczenie. A w międzyczasie można chronić zęby przed szkodliwym wpływem tej choroby za pomocą zakładanej na noc szyny relaksacyjnej.

Jak leczyć ubytki klinowe?

Ubytki klinowe mogą się przydarzyć każdemu, nawet jeśli jest zapobiegliwy i stara się chronić przed nimi swoje zęby. Co zrobić, jeżeli już się one pojawią? Leczenie w takim przypadku opiera się na odbudowie utraconych tkanek. Ząb należy opracować podobnie jak przy ubytkach próchnicowych, a następnie uzupełnić brakującą tkankę za pomocą indywidualnie dopasowanego wypełnienia.

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o ubytkach klinowych, zapraszamy do A2 Clinic. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 74 666 87 77 lub wypełniając formularz.