Ubytki klinowe

8 lipca 2022

Wielu Pacjentów przywykło do wyobrażenia, że za ubytki w zębach zawsze odpowiedzialna jest próchnica. Tymczasem to nie do końca tak. Owszem, próchnica jest najczęstszą przyczyną ubytków – to się zgadza – ale wcale nie jedyną. Ubytki niepróchnicowego pochodzenia (ubytki klinowe) bynajmniej nie są czymś rzadko spotykanym. Ale skoro to nie próchnica je powoduje, to dlaczego powstają?

Ubytki klinowe – co to takiego?

Ubytki klinowe, czyli inaczej abrazja, są uszkodzeniami zęba powstającymi nie z powodu próchnicy, lecz w wyniku działania czynników mechanicznych. Najczęściej takie ubytki dotyczą zębów przedtrzonowych. Szacuje się, że nawet 40% społeczeństwa może się zmagać z tym problemem.

Dlaczego nazywamy te ubytki “klinowymi”? Nazwa ta wzięła się z ich charakterystycznego owalnego kształtu. Warto wiedzieć, jak rozpoznać ubytki klinowe – to nie tylko ów specyficzny kształt. Ubytki klinowe są gładkie i błyszczące, odsłaniają zębinę w żółtym lub brązowym kolorze. Najczęściej pojawiają się na granicy korony i korzenia zęba.

Ponieważ ubytki klinowe odsłaniają zębinę, wiążą się z nadwrażliwością zębów. Ta dolegliwość objawia się ostrym, choć krótkotrwałym bólem zębów, pojawiającym się w reakcji na bodźce termiczne (ciepłe i zimne potrawy), chemiczne (potrawy słodkie i kwaśne) oraz dotykowe (na przykład podczas szczotkowania zębów).

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Skąd się biorą ubytki klinowe?

Jakie są przyczyny powstawania takich ubytków? Jak już powiedzieliśmy, powstają one w wyniku mechanicznych urazów. Najczęściej urazy te są skutkiem wkładania zbyt wielkiej siły w mycie zębów. Zbyt intensywne szczotkowanie przyczynia się do ścierania i pękania szkliwa znajdującego się na granicy korony i korzenia. Winne powstawaniu ubytków klinowych może być też używanie szczoteczki o zbyt twardym włosiu albo pasty do zębów o zbyt dużym współczynniku ścieralności.

Ale nie tylko nieprawidłowe mycie zębów może być przyczyną powstawania ubytków klinowych. Inne czynniki, mające na to wpływ, to szkodliwe dla zębów nawyki, takie jak obgryzanie paznokci i przedmiotów oraz używanie zębów niezgodnie z ich przeznaczeniem. Także bruksizm – choroba objawiająca się nocnym mimowolnym zgrzytaniem zębami – może się do tego przyczyniać.

Jak zapobiegać ubytkom klinowym?

Co zrobić, żeby uchronić się przed ubytkami klinowymi? Podstawa to prawidłowe mycie zębów. Dobierz szczoteczkę o nie za twardym (ale i nie za miękkim) włosiu i pamiętaj o odpowiednim szczotkowaniu, w którym liczy się technika i dokładność, a nie siła.

W przypadku ubytków klinowych będących wynikiem bruksizmu, należy podjąć odpowiednie kroki – bruksizm nie jest łatwo wyleczyć, ale można zastosować środki łagodzące jego niekorzystne efekty dla szkliwa zębów, na przykład zakładać na noc specjalnie przygotowaną szynę relaksacyjną.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Jak leczy się ubytki klinowe?

Jeżeli chcesz zaradzić ubytkom klinowym, nie obejdzie się bez wizyty w gabinecie stomatologicznym. Lekarz odbuduje utracone w wyniku ubytków klinowych tkanki zębów. Dotknięty abrazją ząb trzeba za pomocą koferdamu odizolować od śliny, następnie opracować go za pomocą wiertła, a w miejscu, gdzie szkliwo jest wybrakowane, założyć wypełnienie.

Leczenie zachowawcze przebiega zatem w przypadku ubytków klinowych podobnie jak w przypadku ubytków próchnicowych. Nie jest to zatem nic skomplikowanego, a można dzięki temu uwolnić się od problemu nadwrażliwości zębów spowodowanej ubytkami klinowymi.

Twoje zęby reagują bólem na temperaturę czy niektóre bodźce smakowe? Taka nadwrażliwość może być spowodowana przez ubytki klinowe. Problem sam się nie rozwiąże – żeby sobie z nim poradzić, niezbędna jest wizyta w gabinecie stomatologicznym. Umów się na wizytę w A2 Clinic i przekonaj się, co możemy dla Ciebie zrobić. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 74 667 02 93 lub +48666704707 albo wypełniając formularz.