Wpływ wieku na zdrowie zębów

27 października 2023

Wiek wpływa na zdrowie zębów – to fakt. Im starsi jesteśmy, tym większe jest ryzyko pojawienia się różnych problemów. Już po 40. roku życia powinniśmy być bardziej wyczuleni na kwestię odpowiedniej higieny jamy ustnej. Co warto wiedzieć o wpływie lat na nasze uzębienie?

Wpływ wieku na zdrowie zębów

Oto najważniejsze zmiany, które zachodzą wraz z wiekiem i które wpływają na nasze uzębienie.

Nadwrażliwość zębów

Wraz z upływem czasu coraz więcej osób zmaga się z nadwrażliwością zębów. Wynika to z naturalnego procesu, jakim jest powolne cofanie się dziąseł. Wówczas odsłaniane są części zębów pozbawione szkliwa i, pod wpływem zimnych lub gorących pokarmów, odczuwalny jest ból.

Większe ryzyko chorób jamy ustnej

Już po 40. roku życia wzrasta ryzyko występowania różnych schorzeń jamy ustnej. Oznacza to, że już wtedy należy szczególnie zadbać o higienę zębów. Co więcej, pojawia się na tym etapie również większe ryzyko zachorowania na nadciśnienie, nowotwory, zwyrodnienia stawów, chorobę Alzheimera, schorzenia układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycy. Dlaczego o tym wszystkim mówimy? Ponieważ, jeżeli dochodzi do próchnicy zęba, powstaje w organizmie stan zapalny, który przekłada się na zdrowie różnych organów. Istnieją badania, które wskazują na związek próchnicy m.in. z rakiem czy chorobą Alzheimera. Warto dodać, że tym wieku wzrasta również ryzyko zachorowania na choroby dziąseł.

Co więcej, seniorzy częściej borykają się z zapaleniem przyzębia, zespołem pieczenia jamy ustnej, kandydozą oraz stomatopatiami protetycznymi (czyli zespołem patologicznych zmian błony śluzowej jamy ustnej). Pacjenci stają się coraz mniej samodzielni i często mają problemy z poruszaniem się, w wyniku czego mniej dbają o higienę jamy ustnej. Nierzadko zmagają się oni także z kserotomią, czyli suchością jamy ustnej – stanowi ona często efekt uboczny przyjmowania różnych leków oraz wielu schorzeń.

Ubytki tkanki kostnej i próchnica

U osób starszych częściej odnotowuje się ubytki tkanki kostnej oraz próchnicę korzeni. Warto dodać, że przebieg próchnicy u seniorów jest nieco inny niż u osób młodszych. Zazwyczaj pacjenci w podeszłym wieku borykają się z próchnicą przewlekłą, która postępuje wolniej. Specyficzny ból zęba wówczas nie występuje, co z kolei skutkuje zwykle rzadszymi wizytami u dentysty. U starszych pacjentów zęby stają się też bardziej kruche, co z kolei spowodowane jest ich coraz większą demineralizacją.

Częstsze złamania i większa kruchość zębów

Po 50. roku życia istnieje większe ryzyko zachorowania na osteoporozę, która cechuje się postępującą utratą masy kostnej oraz osłabieniem kości, co doprowadza do częstszych złamań, ale też do niezbyt dobrego stanu zębów. Wpływa ona na to, że zęby powoli stają się coraz bardziej ruchome, a czasem nawet wypadają.

Skontaktuj się z nami

Chciałbyś wzmocnić swoje zęby? Pragniesz dowiedzieć się więcej na temat wpływu wieku na zdrowie uzębienia? Zgłoś się do A2 Clinic. Sprawdzimy, z jakimi problemami się zmagasz i doradzimy Ci najlepsze rozwiązania. Zadzwoń na numer +48 74 666 87 77 lub wypełnij formularz na stronie.