Zdrowie jamy ustnej – czego unikać?

15 listopada 2022

Każdy chyba mniej więcej wie, co robić, by dbać o swoje zęby. A czego nie należy robić? Dziś opowiemy o nawykach, mających niekorzystny wpływ na zdrowie zębów i jamy ustnej.

Gryzienie przedmiotów

Wiele osób ma niezdrowy nawyk odruchowego przygryzania różnych przedmiotów – długopisów, ołówków, oprawek okularów, czy też po prostu tego, co znajdzie się pod ręką. Jeżeli takie przygryzanie przedmiotów jest u Ciebie na porządku dziennym, mamy dla Ciebie złą wiadomość – jego skutkiem może być ścieranie się zębów, powstawanie w nich niewielkich szczelin, a nawet złamań. W konsekwencji zęby mogą stać się nadwrażliwe.

Jednym z powszechniejszych złych nawyków jest obgryzanie paznokci oraz znajdujących się przy nich skórek. To chyba nawet gorszy nawyk niż przygryzanie przedmiotów, ponieważ można oddawać się mu w dowolnej chwili. O tym, że ma to niekorzystny wpływ na estetykę dłoni, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. A jak ma się to do zdrowia zębów? No niestety, również niedobrze. Siła, którą wkładasz w obgryzanie paznokci, może prowadzić do uszkodzeń zębów. Ale to jeszcze nie wszystko – przy obgryzaniu paznokci i skórek usta przyjmują pozycję mającą niekorzystny wpływ na szczękę. A nie wspomnieliśmy jeszcze o bakteriach, które znajdują się na powierzchni paznokci – na skutek obgryzania mogą one przedostawać się do jamy ustnej i wywoływać tam różne choroby.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Używanie zębów niezgodnie z przeznaczeniem

Teoretycznie wszyscy wiedzą, do czego służą zęby – ich zadaniem jest gryzienie i żucie pokarmu, umożliwiają też właściwą artykulację głosek. Niestety w praktyce często używane są również do innych celów. Wykorzystywane są na przykład do przecinania nici, gdy nożyczek nie ma pod ręką, albo jako otwieracz do różnego rodzaju butelek i opakowań. Tymczasem nie do tego zęby zostały stworzone, toteż używanie ich do takich celów może skutkować złamaniami, zwichnięciami szczęki, a nawet utratą niektórych zębów.

Wkładanie rąk do ust

Ten szkodliwy nawyk najczęściej daje się zaobserwować u dzieci (zwykle jako ssanie kciuka). A w jaki sposób szkodzi? Może spowodować przesunięcie wyrzynających się zębów, czego skutkiem jest powstawanie poważnych wad zgryzu. Lepiej spróbować oduczyć swoje dziecko takich nawyków, bo w przeciwnym razie w przyszłości może czekać je leczenie ortodontyczne.

Dorośli również wkładają ręce do ust. Wielu z nich ma na przykład zwyczaj ślinienia palca, kiedy odwracają stronę w książce czy gazecie. Warto wiedzieć, że na kartkach znajdują się bakterie i grzyby. Jeżeli ślinisz palec przy odwracaniu stron, przenosisz to nieproszone towarzystwo do swoich ust, czego efektem mogą być różne choroby jamy ustnej i stany zapalne.

Niewłaściwa dieta

Do złych nawyków mogą należeć także nawyki żywieniowe. Najbardziej szkodliwym dla zębów jest uzależnienie od słodyczy, które z powodu dużej zawartości cukrów prostych dostarczają bakteriom pożywki i w ten sposób przyczyniają się do rozwoju próchnicy.

Problemem są również napoje zawierające dużo cukrów i kwasów – powodują uszkodzenia szkliwa i odsłonięcie zębiny. Zęby stają się w efekcie nadwrażliwe i wykazują większą podatność na próchnicę.

Niekorzystny wpływ na zęby ma także alkohol, ponieważ zmniejsza wydzielanie śliny, a suchość w ustach to jeden z czynników stojących za zwiększeniem ryzyka próchnicy.

Trudno wykorzenić niezdrowe nawyki z dnia na dzień. Liczymy, że uda Ci się ostatecznie wygrać z nimi walkę, ale zanim to nastąpi, mogą już przynieść pewne negatywne efekty. Dlatego warto regularnie odwiedzać dentystę, by kontrolować stan swoich zębów i na bieżąco naprawiać poczynione szkody. Możesz umówić się na wizytę, dzwoniąc pod numer +48 74 666 87 77 albo +48 666 704 707 lub wypełniając formularz.