Zęby palacza

28 lutego 2023

Wszyscy wiedzą o tym, że papierosy są szkodliwe. Ale czy wiedziałeś, że szkodzą one nie tylko Twoim płucom, ale również zębom i jamie ustnej? Dziś przedstawimy niekorzystne efekty palenia z punktu widzenia stomatologii.

Kolor zębów

Długotrwałe palenie papierosów ma wpływ na zmianę zabarwienia zębów, ponieważ nikotyna zawarta w papierosach przebarwia tkanki twarde. Kolor zębów palacza może się różnić w zależności od jego wieku, czasu trwania nałogu, ilości wypalanych papierosów i dbałości o codzienną higienę jamy ustnej. Najczęściej przyjmują one barwę od ciemnożółtej do czarnej.

Piękny uśmiech potrzebny od zaraz?
Mamy na to sposób! Kliknij w poniższy przycisk i przekonaj się!

Próchnica

Papierosy niestety wpływają również na zwiększenie zagrożenia próchnicą. Substancje smoliste obecne w papierosach sprawiają, że zmniejsza się ilość wydzielanej śliny. A suchość w ustach jest czynnikiem sprzyjającym rozwojowi próchnicy. Na domiar złego substancje smoliste zmniejszają absorpcję wapnia, przez co zagrożenie próchnicą jeszcze się zwiększa.

Nieświeży oddech

Inny niekorzystny skutek palenia papierosów to nieświeży oddech. Bierze się on stąd, że pozostałości dymu tytoniowego osadzają się w koronach zębów. W miarę upływu czasu substancje owe ulegają dalszym przemianom, co powoduje spotęgowanie przykrego zapachu. Ten niekorzystny efekt palenia można złagodzić, myjąc zęby po każdym wypalonym papierosie.

Szkodliwa temperatura

Nie tylko substancje zawarte w papierosach są szkodliwe dla zębów i jamy ustnej, ale również wysoka temperatura dymu tytoniowego, do której organizm nie jest przystosowany. Jej efektem jest pękanie szkliwa i inne mikrourazy osłabiające zęby. Zwiększa się podatność uzębienia na rozmaite schorzenia. Co gorsza, wysoka temperatura może również się przyczynić do powstawania nowotworów ust, języka i gardła.

Choroby przyzębia

Palacze są siedmiokrotnie bardziej narażeni na choroby przyzębia. Nikotyna szkodliwie wpływa na aparat zawieszeniowy zęba. U nałogowych palaczy standardem są zaczerwienione, obrzęknięte i krwawiące dziąsła, które w dodatku stają się nadwrażliwe na zmiany temperatury. Występuje też u nich większa tendencja do tworzenia się kamienia nazębnego. A gdy kamień ten nawarstwia się poniżej linii dziąseł, powstają patologiczne kieszonki dziąsłowe. Ta sytuacja prowadzi do stanów zapalnych i rozchwiania oraz przemieszczenia zębów, wydłużenia ich koron na skutek obniżenia linii dziąseł, a ostatecznie nawet do wypadania zębów.

Powikłania przy zabiegach stomatologicznych

Do tych wszystkich problemów trzeba jeszcze dodać i to, że tytoń upośledza krążenie krwi. Zmniejsza przez to ukrwienie tkanek, a to sprawia, że zabiegi stomatologiczne są obarczone zwiększonym ryzykiem. Leczenie implantologiczne zostaje właściwie uniemożliwione ze względu na duże ryzyko u palaczy, że implant nie zintegruje się z kością i zostanie odrzucony. Z tego względu palacze planujący poddać się wszczepieniu implantów powinni odstawić papierosy przynajmniej na trzy miesiące przed zabiegiem.

Jak możesz się z nami skontaktować?

Przyjdź do A2 Clinic, a dowiesz się więcej o szkodliwym wpływie papierosów na stan Twoich zębów i jamy ustnej. Sprawdzimy, czy nałóg poczynił już szkody, i podpowiemy, jak można im zaradzić. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer 74 666 87 77 lub wypełniając formularz.